Över en vecka i Sines

Torsdag 20 september. Vi startar med en promenad.

Sines är Vasco da Gamas födelsestad. Det var han som upptäckte vägen från Europa till Indien runt Sydafrikas kust. En djärv seglare utan radar och satellitnavigering.

Från utsikten uppe vid staden ser man även yttre hamnen som är Portugals största. I inre hamnen finns fiskeflottan i norr och vi fritidsseglare i söder.

Portugal ligger etta på vår tio i topp listan bland länder, eftersom de har samma kaffekultur som vi Backuddare.  En rejäl sockerbulle med gott kaffe hittas i en trång gränd bakom försvarsmuren som byggdes på romartiden.

Det kryllar av små gränder där det ser ut som att bilarna håller på att rulla baklänges ut i vattnet. Vad finns bakom krönet?

En mur så man inte trillar ner för stupet och denna fantastiska utsikt.

Fredag 21 september.  Vi har betalat bryggplats för en vecka.

Vi vill hyra bil för att utforska delar av Portugal. Bokning görs på nätet och där står att bilen ska hämtas ut på Europcar. Det blir strul. Vi måste deponera 9 TUSEN! kronor för att få hyra bil. Vi tjafsar i en hel timme att det inte kan vara möjligt. Vi har ju betalat extra helförsäkring om något skulle hända. Till slut orkar vi inte bråka mer. Vi tar bilen och hoppas att det inte händer något.

Dags för utflykt. Vi kikar på kusten lite söder om Sines. Små badstränder insprängda mellan klippor. Det är sannerligen inte trångt på playorna. Tittar man nog så är hen inte helt nudist. Huvudet täcks av solskydd. Fusk!

Vi seglare måste vara lite knäppa. Det första vi gör när man får tag på bil är att åka till en ny hamn för att titta på båtar och vatten. Den här hamnen skulle inte duga till Mermaid. Förmodligen alldeles för grund eftersom det bara ligger småbåtar här. Sjökortet i telefonen ger inte mycket upplysning.

Vi åker en halvtimme inåt landet och hittar förstås ett gigantisk wienerbröd och kaffe.

Det är över 30 grader varmt och inte en vindpust på torget. Räddningen är en liten fontän som svalkar handleden medan vi går till bilen med air-conditioning.

Lördag 22 september. Storhandling på schemat.

För 70 euro får vi jättemycket mat, vin och öl. Vi lyxar till det med glass också eftersom det går fort att komma hem till frysen då man har bil, tror vi….När vi ska åka tillbaka är hela staden avstängd för att en triathlontävling går av stapeln. Vi åker till den ena infarten efter den andra och jag ser för min inre syn hur glassen smälter i matkassen. Till slut släpper en vänlig polis fram oss genom avspärrningen för att kunna åka till marinan.

På eftermiddagen pustar vi på en bar med en kall öl i handen bredvid alla duktiga idrottare som springer varv efter varv i den stekande solen. Självklart hejar vi och ropar “bravo” för de behöver verkligen peppning ser det ut som.

Då har de först simmat 1,5 km och sedan cyklat 4 mil i salta våta kläder. Inget överflödigt fett dallrar på någon triathlonkropp.

Söndag 23 september. Utflykt längs kusten strax norr om Sines

Vi kör till Lagoa de Santo André. En intressant plats där havet förmodligen skapar en insjö när det går höga vågor.

På utsidan är det ganska kallt i vattnet och dyningen gör att man inte törs gå ut i suget som uppstår av vågorna.

Den lilla insjön blir perfekt att bada i. Säkert 25 grader varm.

Måndag 24 september. Utflykt rakt österut

Bilen står parkerad i skuggan. Annars kommer den att ligga nersmält  i asfalten när vi kommer tillbaka. Vi har hamnat i en liten håla till by, där vi äter en jättegod och billig lunch. Ingen kunde engelska på restaurangen men de var så omtänksamma och gulliga och såg till att vi blev både mätta och belåtna.

Navigatorn visar på yttertemperatur 37 grader. Det är lite för varmt för oss. Bredvid finns en skola.  Alla barn är ute och leker, inget barn har keps och inget solskydd finns uppspänt. Vi har nog lite olika förutsättningar här i livet. Jag är orolig för vad Kjell och jag pallar med om vi skulle få motorstopp i värmen. Bäst är att åka hem till Mermaid. Där är temperaturen bara 28 grader i en svag bris.

Vi klär av oss och njuter av sommaren. Kjells häftiga bonnabränna har till och med lockat fram skratt på vårdcentralen. Huvud och hals ser inte ut att höra till kroppen.

Tisdag 25 september. Morgonpromenad före frukost enligt ny rutin.

33 grader i sittbrunnen i skuggan. Mermaid blir nerkyld med däckstvätt och sittbrunnsstädning. Efter det kastar vi oss i ett svalkande Atlantvatten. Fram på eftermiddagen kommer en svalkande vind. Vi förstår befolkningen som stänger butiker mitt på dagen och tar siesta. Vi orkar ta en promenad på kvällen också.

När mörkret fallit ser vi massor av små gröna och röda lampor som lyser i luften. Det är otroligt vad fiskarna hittar på för att fånga en stackars firre. Jättelånga spön som har ledljus i spetsen för att kunna se när det nappar. Då guppar spöspetsen upp och ner och lampan rör sig.

Onsdag 26 september. Bilutflykt

I dag har vi bestämt oss för att åka upp till Lissabon ca 17 mil. Vi fick aldrig någon bra hamnplats där till rimlig peng men det hindrar oss inte för att ta oss dit. På sidan om vägen hittar vi storkar som byggt flervåningsbostäder i kraftledningsstolparna. Hoppas de inte har problem med elallergi.

Det finns två enorma broar som går över flodenTejo. Vi har seglat under den ena för 4 år sedan så nu åker vi över den med utsikt över Lissabon.

Vi nästan skäms att berätta,  men vi åkte till IKEA för att äta lunch. Ett gott omen måste ha varit att soffan Eskilstuna hälsade oss välkomna redan i garaget. Vi blev hellyckliga eftersom både Kjell och jag är födda och uppväxta där. Lite kan glädja mycket.

Vi har besökt Lissabon tidigare så det blev ingen kulturell vandring den här gången. Istället passar vi på att besöka  hamnen Marina Nacoes om vi låg i för 4 år sedan och som inte kunde ta emot oss nu pga. fullbeläggning. När vi kliver ur bilen slår den 35 gradiga värmen mot oss som en vägg och vi inser att Sines marina är rena drömmen att ligga i med badbart vatten och svalare temperatur. I bland ska man ha tur i oturen.

Vi åker “hem” över nästa bro. Perspektiven blir så häftiga när man befinner sig på stora byggnadsverk.

Dagen avslutas med solnedgång bakom Sines, när vi kommer åkande med bilen.

Torsdag 27 september. Tvättdag, handla mat, lämna hyrbilen och checka ut.

En enorm hall för hamnkontoret. Mysfaktorn är inte så hög. Man har kontoret bemannat till klockan 23.59 på natten med två man. Många skeppare har ringt innan och vill ha hjälp vid tilläggning. Ändå måste Kjell och jag ständigt hjälpa inkommande båtar. Personal har inget “spring i benen”.

Hamnkontoret har begåvats med en tjusig fontän. Allt känns lite “too much” i en hamn med ganska få gästande båtar.

En sprillans ny Hallberg-Rassy 40 glider in utan vår hjälp. Ett jättetrevligt par från Singapore har varit i Sverige och hämtat sin drömbåt. De är på väg hem och tänker ta två år på sig via Karibien, Panamakanalen och Stilla havet. De putsar frenetiskt på den redan perfekt blanka Oojoo.

Det sista Kjell gör innan solen går ner är att ta drönarbilder över Sines. En gullig liten stad där tempot är lågt och de flesta hälsar på oss när vi är ute på promenad.